Vad är mekanisk genomgång och justering av ett piano och flygel?
Akustiska pianon och flyglar har en ganska avancerad mekanik som består av cirka 8000 rörliga delar. Mekaniken är den del av pianot som får kraften från tangenterna att överföras till hamrarna som i sin tur slår an mot strängarna vilket följaktligen skapar ett ljud. Denna mekanik fungerar väldigt väl och är ett mekaniskt mästerverk men mekaniken måste dock underhållas för att fungera bra. En mekanik som inte är underhållen kan resultera i att tangenter slutar att fungera, missljud uppstår, hamrarna träffar strängarna snett och att mekaniken slits snabbare. Mekanisk genomgång och justering innebär inte att delar behöver bytas ut utan de befintliga delarna rengörs, smörjs upp och justeras. Äldre pianon och flyglar behöver dock genomgå renovering vilket innebär att delar måste bytas ut. Renoveringar av akustiska pianon och flyglar görs på instrument som är cirka 100 år gamla men fram till denna ålder behöver oftast inte omfattande renoveringsarbeten utföras utan endast rengöring, genomgång och justering.
När du köper ett begagnat akustiskt piano eller flygel har vi rekonditionerat instrumentet både invändigt och utvändigt, gått igenom och justerat mekaniken så att alla ingående mekaniska delar fungerar korrekt. Om vi säljer ett äldre instrument har vi också gjort de nödvändiga renoveringarna. Detta framgår alltid av annonstexten.
Rekonditionering, mekanisk genomgång och justering
En mekanisk genomgång och rekonditionering innebär att vi ser till så att allting fungerar som det ska. Vi tar isär pianot, gör rent, smörjer upp, drar åt alla mekaniska skruvar och utför justeringsåtgärder. Dessa åtgärder har väldigt stor påverkan på spelupplevelsen och gör att de nästan alla mekaniska fel försvinner. Ett begagnat piano som gåtts igenom och som justerats kommer dock inte att vara perfekt men cirka 90% av alla tidigare fel kommer att vara avhjälpta. Denna åtgärd gör exempelvis att ett piano går från att knäppa, gnissla, tangenter bara fungerar ibland och att pianot upplevs som ojämnt och oattraktivt till att tangenterna responderar direkt och att spelupplevelsen känns trevlig.
Invändig och utvändig rengöring
Ett piano som stått i flera decennier samlar på sig mängder av damm som inte bara är ohygieniskt, det kan också göra så att pianots tangenter och mekanik kärvar. Endast en fackman bör göra en fullständig rengöring av ett piano då det finns många delar som är känsliga och ömtåliga, inte minst pianots mekanik.
Rengöring av tangenter
Precis som pianot i övrigt så blir även tangenterna smutsiga och samlar på sig fett och damm. Detta orsakar mekaniska fel och är heller inte trevligt att spela på.
Rengöring av tangenthål och uppsmörjning av mittbjälkstift och klaviaturstift
Hålet som sitter mitt på tangenten är viktig för pianots funktion där fett och smuts i detta hål gör så att tangenterna går trögt och kärvar. Detta måste avlägsnas! I tangenthålet löper mittbjälkstiftet som smörjs upp för att avlägsna ärg och smuts så att tangenterna kan löpa fritt. I framkant på tangenten löper klaviaturstiftet vilket smörjs upp på samma sätt som mittbjälkstiftet.
Åtdragning av mekanikskruvar.
- Skruvar för mekanikstöttor
- Hävledskapselskruvar
- Hammarnötskruvar
- Hammarkapselskruvar
- Dämmarkapselskruvar
Justering av pilotskruv
Mellan tangenterna och mekaniken kan ett glapp uppstå av spelande, kompression av filtar och uttorkning av trä. Detta åtgärdas genom att justera pilotskruven. Denna åtgärd har väldigt stor betydelse för anslagskänslan och mekanikens funktion.
Gradläggning - tangenternas höjd och djup
För att mekaniken ska fungera korrekt och anslaget ska kännas bra är det viktigt att tangenterna är raka och att tangenterna har rätt djup. Rätt höjd och djup på både de svart och vita tangenterna lägger grunden för alla andra mekaniska justeringar. Olika tillverkare och modeller kan ha olika höjd på dels de svarta tangenterna över de vita tangenterna och dels olika tangentdjup så det ör viktigt att veta vilket mått det specifika pianot ska ha.
Justering av hamrarnas halvgång
Dämmarna ska lyfta efter halva hamrarnas vandring till strängarna. Om inte detta justeras och gås igenom kan pianot kännas antingen tungspelat eller överdrivet lätt beroende på hur halvgången är inställd.
Korrigering av hamrarna
Efter att väder och vind och år av spelande haft sin gång är det inte ovanligt att hamrarna blir vinda och sneda vilket resulterar i att de träffar strängarna snett. Ibland kan det ha gått så långt att alla strängar inte ens slås an av hammaren. Detta justeras och rättas till.
Slipning av hammarlag
Kontinuerligt spelande under många år gör att spår på hammarlaget bildas vilket kan ge en hård och skarp ton. Vi slipar hamrarna vid behov så att de får en ny fräsch yta.
Justering av utlösningsmekanism
För att pianot ska kunna spelas mjukt det vill säga piano så måste utlösningsmekanismen vara korrekt inställd.
Hamrarnas uppfångning
Om allting är korrekt justerat ska hamrarna fångas upp korrekt men i vissa fall måste detta ändå åtgärdas. Om uppfångningen inte är korrekt justerad kan det antingen kännas som en lätt ”duns” i tangenten efter att en tangent spelats på eller så kan hammaren stanna framme vid strängen så att strängen dämmas ut av hammaren. Detta kontrolleras och justeras.
Justering av pedaler
Justeringen av höger och vänster pedal är en lätt åtgärd men däremot är gnisslande ljud vanligt förekommande från framförallt höger pedal det vill säga sustainpedalen. Vi smörjer upp och byter ut filtar som eventuellt kan vara smutsiga och orsaka gnissel. Om pianot har en moderator/mittpedal justeras denna och om moderatorfilten är sliten byts denna också ut.